ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論集
  2. 広島修大論集
  3. 40巻2号

コメニウス教育思想の哲学的基盤 : コメニウスーデカルト関係再考

https://shudo-u.repo.nii.ac.jp/records/660
https://shudo-u.repo.nii.ac.jp/records/660
3418692f-0b55-4c5b-9479-0864c62fead4
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004138641.pdf KJ00004138641 (2.1 MB)
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2000-03-10
タイトル
タイトル コメニウス教育思想の哲学的基盤 : コメニウスーデカルト関係再考
タイトル
タイトル The Philosophical Foundation of Comenius's Educational Thought : The Comenius-Descartes Relation Re-examined
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
記事種別(日)
論文
記事種別(英)
en
Article
論文名よみ
その他のタイトル コメニウス キョウイク シソウ ノ テツガクテキ キバン
著者名(日) 相馬 , 伸一

× 相馬 , 伸一

相馬 , 伸一

ja-Kana ソウマ , シンイチ

Search repository
著者名よみ ソウマ , シンイチ

× ソウマ , シンイチ

ソウマ , シンイチ

Search repository
著者名(英) Sohma , Shin'ichi

× Sohma , Shin'ichi

en Sohma , Shin'ichi

Search repository
著者所属(日)
広島修道大学
出版者
出版者 広島修道大学人文学会
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this thesis is to understand the philosophical characteristic of Comenius' educational thought through the analysis of his response to Descartes. Descartes reached the foundation of human existence ego cogitans, and through the separation of mind and body, he included not only reason but also senses and will within the mind. Thus, Cartesian man is regarded as a subject who understands the world. Comenius surmised the foundation of human existence from three aspects; mental, verbal and real. Whilst he emphasised the role of reason at a mental level, he considered that the verbal and real existence was assured through interpersonal communication and bodily action. For this reason, he understood humanity through the parallel aspect of world and mind. He thought that the certainty of human knowledge was assured under the parallelism between the three books of God (world, mind and the Bible) and human faculties (sense, reason and belief/will). However, Comenian man, who connects with the external world through sense, cannot escape from sensory falsehood. In so far as Comenius main-tained his view, he had to build a specific space where one could relive the ideal meaning of humanity. In order to implement such a space, he tackled educational practice which were crystallised in Orbis pictus and Didactica magna. Comenius might be said to be a precursor of modern educational thought on the grounds that he maintained distinct philosophical ideas both from empiricism and rationalism. This fact might urge us to reconsider the modernistic historical description of educational thought.
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00212913
書誌情報 広島修大論集. 人文編

巻 40, 号 2, p. 179-220, 発行日 2000-03-10
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:15:02.361962
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3